Sportpedicure

Wat vaak vergeten wordt, is dat de voeten van sporters heel wat te verduren hebben oa. doordat het lichaamsgewicht op de voeten tijdens het sporten erg hoog is. Om maar een voorbeeld te noemen; tijdens het hardlopen draag je 3 tot 4 keer je eigen lichaamsgewicht! De schoenen die je draagt tijdens het sporten zijn bijgevolg erg belangrijk. Elke sport heeft wel zijn eigen schoen. Verkeerd schoeisel is vaak de oorzaak van veel klachten en blessures. Niet alleen aan de voeten, maar ook aan de enkel, knie en heup. Je kunt bij mij terecht voor preventief en behandelend tapen met medical tape, sporttape of dynamic tape.

Wat is medical tape?

Het is een verzamelnaam voor het tapen met elastische, kleurrijke tape. De tape is erg dun, plakt goed, is ventilerend, vochtbestendig, huidvriendelijk en anti-allergisch. De tape zorgt voor meer stabiliteit en geeft een betrouwbaar gevoel tijdens het sporten bij korte en snelle bewegingen. Men brengt het dakpansgewijs aan, zonder naden en plooien. Preventief tapen wordt bij voorkeur de avond voor het sporten aangebracht.

Wat doet tapen?

Tapen heeft een liftende werking op de opperhuid waardoor er drukwerminderg en meer ruimte is voor de bloed- en lymfevaatje. De tape vermindert de druk op de pijnreceptoren onder de opperhuid. Onder de tape ontstaat ruimte in de huid waardoor afvalstoffen beter worden afgevoerd. Medical tape vermindert bovendien de kans op blessures.

Waarom laten tapen door een medisch sportpedicure?

Door een verkeerde afwikkeling van de voet is de kans op voetblessures groter. Als sportpedicure kan ik een teveel aan callus verwijderen of een taping aanleggen. Aan de hand van de slijtage aan de zolen kan ik mogelijke voetproblemen beoordelen. Breng dus altijd je sportschoenen mee. Alleen op die manier kan ik een belangrijke rol spelen in de preventie en behandeling van blessures alvorens je naar de huisarts gaat.

Wanneer tapen?

  • Bij langere tot extreem lange loop- en wandeltochten
  • Om blaren en wonden te voorkomen
  • Om instabiele gewrichten te ondersteunen
  • Pijnvermindering
  • Fascitis plantaris
  • Hallux valgus correctie
  • Turteen – zandteen
  • Klauwteen
  • Bij osgood schlatter (ontsteing van de scheenbeenknobbel)